Polarn O. Pyret lanserer Second Hand

Polarn O. Pyret lanserte nylig sitt Bærekraftløfte der bedriften tar et enda sterkere grep om målsettingen å gjøre barneklesmarkedet mer bærekraftig og livslengden til barnas plagg lengre. I løpet av året fyller også Polarn O. Pyrets Second Hand-tjeneste 10 år, noe de feirer med å ta det digitale konseptet ut til samtlige fysiske butikker i Norden.

Skrevet feb. 07, 2020 av admin



Polarn O. Pyret har allerede fra starten i 1976 vært opptatt av å lage klær av høyeste kvalitet, som kan leve lenge og brukes av flere. Slitesterke klær der funksjoner og passform varer og som kan gå i arv i generasjoner. Allerede i 1987 ble de første plaggene i økologisk bomull lansert, og i 2010, lenge før sirkulær økonomi ble et begrep, lanserte Polarn O. Pyret second hand-salg på hjemmesiden sin. Der kan kunder fortsatt kjøpe og selge brukte PO.P-plagg. Denne langsiktige bærekraftfilosofien har gjort at varemerket er blitt kåret til Sveriges grønneste varemerke¹ ti år på rad.

”Vi har i mange år jobbet ut fra det uttalte målet om "3 barn i hvert plagg", noe som preger utviklingen og produksjonen av plaggene, men også tjenestene som vi tilbyr for å gi klærne lengre levetid. Reparasjonstjenesten PO.P Repairs, som tilbys i alle butikkene våre, har for eksempel bidratt til å øke andelen ytterplagg som brukes av tre barn eller flere fra 49 % i 2017 til 55 % i 2019²”, sier administrerende direktør Nanna Hedlund i Polarn O. Pyret.

Flere kundeundersøkelser som Polarn O. Pyret har gjennomført, viser en stor og økende interesse for både bærekraft og ikke minst for å kjøpe og selge brukte barneplagg. I den siste undersøkelsen (november 2019) sier 44 % av kundene at de selger brukte PO.P-plagg. Det er en økning siden 2017, da den tilsvarende andelen var 39 %. En enda større andel, 54 %, oppgir at de kjøper brukte PO.P-plagg. Det er aller vanligst å kjøpe og selge ytterplagg brukt.

Nå, i forbindelse med 10-årsjubileet for bruktsalg på nett, tar Polarn O. Pyret neste steg og introduserer bruktsalg gjennom alle sine 93 butikker i Sverige, Norge og Finland – PO.P Second Hand.

Det betyr at kundene kan levere inn brukte PO.P-ytterplagg i en valgfri butikk, så selger butikken dem videre til neste barn, og du får direkte erstatning for dine gamle plagg.




Slik fungerer det:


  1. 1. Polarn O. Pyrets kunder leverer sine hele og rene, brukte PO.P ytterplagg i valgfri butikk.
  2. 2. Butikken vurderer plagget på bakgrunn av tilstand.
  3. 3. Kunden får direkte oppgjør i form av en verdisjekk, basert på tilstand.
  4. 4. Polarn O. Pyret-butikken selger de brukte plaggene ved utvalgte anledninger.

”Vi tror at kundene kommer til å verdsette enkelheten ved dette opplegget. Man slipper all håndteringen man ellers har ved salg på nettet, ikke minst i forbindelse med betaling og frakt. I tillegg kan man ta og kjenne på plaggene og få veiledning av våre eksperter i butikken. Vi tror og håper at nettopp enkelheten ved tjenesten gjør at vi kan forlenge levetiden til enda flere plagg", sier administrerende direktør Nanna Hedlund i Polarn O. Pyret.


Polarn O. Pyrets Bærekraftløfte og mer informasjon om deres tjenester kan du lese om på polarnopyret.no/popcares.

¹ Differs årlige undersøkelse Sveriges Grønneste Varemerke (innen klesbransjen)

² Polarn O. Pyrets kundeundersøkelse


Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon om PO.P Second Hand og undersøkelsen, kan du kontakte Ronja Willoch, + 47 45 48 17 16, ronja.willoch@patrikssongroup.com


Om Polarn O. Pyret
Polarn O Pyret startet virksomheten i 1976 med en ambisjon om å lage klær som lar barn få være barn. I dag har vi vært i bransjen i over 40 år og er det ledende kvalitetsvaremerket for barn i Sverige, og selges på mange markeder verden over. Vi lager klær som tåler å elskes, vaskes og slites. Og som til slutt kan arves videre av neste barn, og neste. Vi kaller det design som varer. Les mer på www.polarnopyret.no

Kundeklubb

Få de beste fordelene!

MELD DEG INN